Budownictwo to kolejna z branż, która podąża w kierunku elektromobilności. Wraz z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych, rozszerza się także spektrum sektorów stawiających na pojazdy zasilane prądem. Po komunikacji publicznej przyszedł czas na transport, w tym także ciężarowy. Podążając za trendami i sukcesywnie dążąc do redukcji emisji, „elektryki” testują również pierwsze zakłady reprezentujące sektor cementowy w Polsce.

Elektryczna betonomieszarka Putzmeister iONTRON e-Mixer była już używana w ramach testów w wytwórniach betonu CEMEX w Pruszkowie i Warszawie. Ten prototypowy pojazd jest zasilany wyłącznie energią elektryczną, a na potrzeby testów producent dostarczył mobilną stację ładowania, dzięki której można naładować baterie zasilające betonomieszarkę w trakcie nocy od 20 do 100% w ciągu 8 godzin.

Transport betonu nie jest jedynym obszarem działalności firmy, w który wkracza elektromobilność. Od początku 2022 r. CEMEX Polska z powodzeniem użytkuje w swojej flocie samochody hybrydowe. Już ponad 100 aut osobowych z klasycznym napędem zostało wymienionych na nowe pojazdy z napędem hybrydowym. Z kolei od 2023 r. w wytwórni betonu towarowego w Spandau (Berlin) jest wykorzystywana elektryczna betonomieszarka Volvo.

Na bezemisyjne i przyjazne dla środowiska "elektryki" postawił także Heidelberg Materials Polska. Ich punkt ładowania w Choruli znajduje się przy laboratorium - Centrum Rozwoju Produktów. Firma sprawdziła również elektryczną betonomieszarkę - potwierdzając, iż sprawdza się dobrze w dużych miastach.

Ciągnik elektryczny Volvo FM 4x2 Electric testował z kolei Holcim Polska, co wpisuje się w dekarbonizację całego procesu produkcji - również poprzez zmniejszenie emisji z transportu. Grupa Holcim do 2030 r. planuje zakup około tysiąca elektrycznych ciężarówek, które dostarczy Volvo.

Również Cement Ożarów przetestował elektryczną ciężarówkę marki Volvo. Pozytywnie zaskoczył jej zasięg, szybkie ładowanie oraz możliwość odzyskiwania energii podczas hamowania. Testy tego w 100% elektrycznego pojazdu to kolejny krok w stronę redukcji emisji CO2 z transportu.

Masz pytanie?