Mowa zarówno o zabezpieczeniu dostaw materiałów oraz surowców dla strategicznych inwestycji na rzecz obronności i bezpieczeństwa, jak i odmienianym dziś przez wszystkie przypadki local contencie, czyli jak największym udziale polskich firm m.in. w realizacji elektrowni atomowej. Na 2028 r. jest planowane wylanie tzw. first nuclear concrete, tworzącego fundamenty reaktora jądrowego. Łączne zapotrzebowanie na beton do realizacji elektrowni jądrowej - jednej z najważniejszych inwestycji w historii Polski - jest szacowane na milion metrów sześciennych.
Tarcza Wschód to kluczowa inwestycja w bezpieczeństwo Polski i UE, wzmacniająca również wschodnią flankę NATO. Na jej pierwszym, 2,3-kilometrowym odcinku wykorzystano 3 500 betonowych elementów, w tym "jeży", czyli ułożonych w rzędach gwiazdobloków. Każdy z nich waży ok. 1700 kg, zatem tylko dla tego odcinka oznacza to zapotrzebowanie na ponad 6000 ton betonu. Tarcza Wschód ma osiągnąć 800 km, a w związku z koniecznością budowy infrastruktury szacowane zapotrzebowanie na beton z pewnością przekroczy 1,5 mln metrów sześciennych.
W dobie tak szeroko zakrojonego programu inwestycyjnego, dodatkowo rośnie rola cementu jako materiału o znaczeniu strategicznym. Jak wskazują media, beton (w tym cement) i stal - niemal nierozłączne w budownictwie - mogą na nowo zdefiniować europejską obronność. Coraz powszechniej stosuje się beton o obniżonym śladzie węglowym, który zostanie użyty także do budowy nowej siedziby Frontexu w Polsce. Wykorzystano go również - po raz pierwszy - na autostradzie A2, stosując cement o emisyjności zredukowanej o 30%. Możliwości obniżenia śladu węglowego zbliżają się do 50% - także na drogach lokalnych.
Nawierzchnie betonowe, znane z trwałości liczonej w dekadach, od dawna służą do realizacji infrastruktury na potrzeby wojska. Również dla takich inwestycji jak DOL, czyli drogowych odcinków lotniskowych, które przypominają pas startowy i mogą służyć jako lądowisko rezerwowe dla samolotów wojskowych. Wytrzymałe nawierzchnie z betonu cementowego to codzienność w lotnictwie - wojskowym i cywilnym. Pasy startowe czy drogi kołowania powstają w tej technologii, zapewniając bezpieczeństwo i gwarantując trwałość.
Zobacz także: Na rzecz zdrowia i bezpieczeństwa